tisdag 2 oktober 2012

Dagens ultraljud

Det var med darrande underläpp som jag anmälde mig i receptionen till gyn.poli. idag. Hade svårt att fokusera på det som sambon pratade om och satt i hemlighet och planerade att jag nog skulle vara ledig från jobbet imorgon om det visade sig att jag hade missfall.

Blev insläppta till den manliga läkaren som lugnade mig mycket bara med att börja prata om hur konstigt system vi har för att räkna veckor osv. Antagligen var det för att försöka lugna mig som han tramsade på om detta. Till sist fick jag hoppa upp i den välbekanta stolen och nästan direkt hittade han Pyret på skärmen och sa att det såg lovande ut. Det syntes till och med ett bultande hjärta! Det var nog det finaste jag någonsin sett...
Enligt mätningen skulle jag idag vara i vecka 6+1, men han sa också att dessa tidiga mätningar är oprecisa eftersom det handlar om så små marginaler. Enligt vad han räknade innan skulle jag ju egentligen bara vara i vecka 5+3.

Eftersom jag har haft lite blödningar skrev han också ut Lugesteron som jag skall ta de närmaste veckorna. Han tyckte att man alltid borde ta det till vecka 9 i IVF-graviditeter, men jag vet ju att åsikterna går isär gällande detta. Oavsett så känns det skönt att veta att vi gör något för att hjälpa Pyret på traven. Vad har ni för erfarenheter av progesteronstöd under tidig graviditet?

Tusen tack för allt peppande, ni har ingen aning om hur mycket det betyder.

PS. Märker ni att jag plötsligt stavar Pyret med stort P. Det är medvetet, eftersom det idag blev mera verkligt. Jag är gravid!

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra!! Har suttit i över två timmar här och uppdaterat din bloggsida i väntan på att få läsa hur det gick :)
    När väl hjärtat börjat slå är missfallsrisken betydligt mindre.

    SvaraRadera
  2. Enormt grattis till er. Jag blir så otroligt glad för er skull.
    Ja, när an ser ett hjärta ticka så tidigt, måste ju betyda att det är en stark liten skrutt som ligger där. Så sa de till oss när de såg hjärtat i vecka 5, och se vad vi har idag =).

    Massa kramar.
    Luiza

    SvaraRadera
  3. Grattis till graviditeten och det tickande hjärtat!!!

    Den här graviditeten (spontangraviditet)använde jag Crinone (progesteron) till vecka 8 cirka. Sedan orkade jag inte hålla på med allt kladd och rinnande... Än så länge går det ju bra!

    SvaraRadera
  4. Idun: Vad skönt att höra det där med att missfallsrisken minskar efter att hjärtat börjat slå!

    Luiza: hoppas att vi har samma tur och får en lika fin bebis som er i maj nästa år :)

    Längtan: Tack :)

    SvaraRadera